|
|
|
|
|
|
Cees van de Wouw, 2007
2006
2009
Meulenbroek fietsenmaker
"Tot mijn spijt ben ik vergeten wat er op deze schildering stond. Maar het was – zeker in die tijd – belangrijke reclame. Vandaag de dag worden we overspoeld met allerlei reclame in allerlei vormen, van T-shirts en onderbroeken tot neon-flikkeringen.
In de eerste helft van de twintigste eeuw moesten we het nog doen met muurschilderingen zoals die op de zijkant van de fietsenmakerij van Meulenbroek. Dat was een uitstekende locatie voor reclame-maken omdat hij naast het pad naar de Hoevense kerk lag. Wie op zondag ter kerke ging – en iedereen deed dat op straffe van een doodzonde! – kon niet om die reclame heen. Ik weet niet of dat de reden was, maar toen ik mijn HBS-b diploma haalde kreeg ik een splinternieuwe Fongers-fiets met dyne up-lamp. Ja, in 1960 drongen de anglicismen al ver in het taalgebruik door. Fongers-fietsen behoorden tot de duurdere merken en een dyne up lamp was een dynamo die in de naaf van het voorwiel zat ingebouwd. Ik heb ze lang niet gezien, maar ze schijnen weer terug te zijn. Met een schakelaartje onder de koplamp kon je die dynamo aan- en uitschakelen. Een fraai Nederlands woord zien we op deze reclame nog bewaard gebleven; agentschap. Wie kent dat woord nog? Iedereen zal wel dealer zeggen tegenwoordig. Al heeft dat woord een nare bijklank gekregen. Zodoende kan agentschap weer in de taal terugkeren." |
|
|
|